Metoda wyznaczania optymalnych parametrów wpływających na zużycie paliwa statku w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych

Method for determination of optimum parameters influencing the ship fuel consumption in real operational conditions

Wojciech Górski         

Abstract: 

Paper presents the method for determination of optimum values of ship’s operational parameters influencing main engine’s fuel consumption. Method is based on theoretical model which allows for determination of the power requirement as the function of key parameters i.e. speed, draught, trim as well as condition of the hull and propeller surface. Theoretical model is capable of approximation of main engine’s power requirement based on the appropriate selection of parameters of approximation function. It is proposed in the paper to apply genetic algorithm to determine these parameters. Such approach allows the model to “learn” trough the data recorded during the vessel operation.

Streszczenie: 

W referacie przedstawiono metodę wyznaczania optymalnych wartości parametrów eksploata-cyjnych statku wpływających na zużycie paliwa przez jego silniki główne. Metoda wykorzystuje model teoretyczny określający zapotrzebowanie mocy w funkcji kluczowych parametrów, tzn. prędko-ści, zanurzenia i trymu, a także uwzględnia stan powierzchni kadłuba i śruby. Model teoretyczny pozwala na aproksymację funkcji zapotrzebowania mocy silników statku dzięki właściwemu doborowi parametrów funkcji aproksymującej. W artykule zaproponowano użycie algorytmów genetycznych do doboru tych parametrów – daje to możliwość „uczenia” się modelu na podstawie danych uzyska-nych w trakcie eksploatacji jednostki.

Issue: 
Pages: 
35
43
Download full text in pdf: 
References: 

Carlton J., Marine Propellers and Propulsion, Elsevier, 2007.

Dudziak J., Teoria okrętu, Fundacja Promocji POiGM, Gdańsk 2008.

Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 1995

Górski, W., Optimisation of Main Geometric Parametres of Screw Propellers Using Genetic Algorithm, 13th International Conference on Hydrodynamics in Ship Design 2nd International Sympo-sium on Ship Manoeuvring, Gdańsk-Ostróda 1999.

Górski W., Burciu Z., Identyfikacja podstawowych parametrów wpływających na zużycie paliwa statku w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych, V Międzynarodowa Konferencja Naukowo--Techniczna „Systemy logistyczne. Teoria i praktyka”, Waplewo 2011.

ISO 19019:2005 Sea-going vessels and marine technology – Instructions for planning, carrying out and reporting sea trials.

ITTC, Full Scale Measurements, Speed and Power Trials, Analysis of Speed/Power Trial Data, Recomended Procedure No. 7.5-04-01-01.2, 2005.

Michalewicz Z., Genetic algorithms + data structures = evolution programs, Springer, Berlin-Heidelberg 1996.

Zborowski A., Opór okrętu, Politechnika Gdańska, Gdańsk 1973.

Citation pattern: Górski W., Metoda wyznaczania optymalnych parametrów wpływających na zużycie paliwa statku w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 69, pp. 35-43, 2011

BibTeX     EndNote