Zastosowanie uczenia ze wzmocnieniem w układach sterowania ruchem statku

Andrzej Rak         

Abstract: 
Streszczenie: 

W artykule przedstawiono ideę zastosowania algorytmów uczenia ze wzmocnieniem do wyznaczania trajektorii statku na ograniczonym akwenie, w obecności przeszkód nawigacyjnych. Program sterujący statkiem pełni rolę ucznia, który poprzez dynamiczne interakcje z otoczeniem zdobywa informację wartościującą (wzmocnienie), oceniającą akcje podejmowane przez ten program. Ciąg akcji ma doprowadzić do wykonania zadania zgodnie z obraną strategią decyzyjną. W proponowa-nym rozwiązaniu zadaniem dla ucznia jest znalezienie możliwej do przebycia, bezpiecznej trajektorii ruchu statku mającego wykonać manewry na ograniczonym akwenie.

Issue: 
Pages: 
133
140
Download full text in pdf: 
References: 

Barto G. A., Sutton S. R., Reinforcement Learning: An Introduction, MIT Press, Cambridge 1998 (dostępne on-line: http://www.cs.ualberta.ca/~sutton/book/the-book.html).

Chatzidimitriou K., CS440 Project: Ship Steering Using Reinforcement Learning, Colorado State University 2004 (dostępne on-line: http://en.scientificcommons.org/ 40636884).

Cichosz P., Systemy uczące się, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000.

Fossen T. I., Marine Control Systems: Guidance, Navigation and Control of Ships, Rigs and Underwater Vehicles, Marine Cybernetics AS, Trondheim 2002.

Gierusz W., Synteza wielowymiarowych układów sterowania precyzyjnego ruchem statku z wykorzystaniem wybranych metod projektowania układów odpornych, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2005.

Gyoungwoo L., Surendan S., Sang-Hyun Kim, Algorithms to control the moving ship during harbour entry, Applied Mathematical Modelling, vol. 33 (2009), no. 5, s. 2474–2490.

Łącki M., Reinforcement learning in ship handling, TransNav'07 Symposium, Gdynia 2007.

Mitsubori K., Kamio T., Tanaka T., On A Course Determination based on the Reinforcement Learning in Maneuvering motion of a ship with the tidal current effect, International Symposium on Nonlinear Theory and its Applications, Xi’an 2002.

Morawski L., Nguyen Cong V., Rak A., Full-Mission Marine Autopilot Based on Fuzzy Logic Techniques, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2008.

Citation pattern: Rak A., Zastosowanie uczenia ze wzmocnieniem w układach sterowania ruchem statku, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 62, pp. 133-140, 2009

BibTeX     EndNote